Veelgestelde vragen


Aankoop

✓ 
Waar kan ik terecht voor aanvullende informatie of mijn specifieke vraag over een RIH fiets?

U kunt het beste contact opnemen met uw RIH dealer. De dealer is de specialist en uw aanspreekpunt. Ook is de dealer in staat advies op maat te geven en, indien nodig, een demonstratie te geven.


✓ 
Kan ik rechtstreeks bij RIH een fiets bestellen?

Nee, de RIH fietsen worden alleen door een RIH dealer verkocht. Vaak is er een RIH dealer in uw regio gevestigd zodat ook de nazorg goed en eenvoudig geregeld kan worden.


✓ 
Waar kan ik een RIH fiets bekijken en uitproberen?

Bij onze dealers kunt u de RIH fietsen bekijken en uitproberen. Kijk op deze website bij 'VERKOOPPUNTEN' voor de adresgegevens. Neem vooraf contact op of de fiets van uw keuze beschikbaar is.


Garantie

✓ 
Wat zijn de garantievoorwaarden van RIH?

Bij normaal gebruik en onderhoud van de fiets geeft RIH aan de eerste eigenaar 10 jaar garantie op materiaal- en/of constructiefouten van het frame. Op het lakwerk wordt, mits normaal onderhouden, 5 jaar garantie gegeven tegen roestvorming van binnen uit. De garantie geldt niet indien het lakwerk beschadigd is. Voor de overige onderdelen geldt bij normaal gebruik 2 jaar garantie op materiaal- en/of constructiefouten. Uitzondering op de 2 jaar algemene- en voorvorkgarantie zijn de huidige Omega modellen, deze hebben 3 jaar garantie op alle onderdelen inclusief de batterij ongeacht het aantal ladingen. Slijtage en/of verkeerd gebruik valt buiten de garantiebepalingen. De garantievoorwaarden staan vermeld in de gebruikershandleiding die u bij aankoop ontvangt. Deze handleiding is ook op de handleidingen pagina terug te vinden. Voor de garantiebeoordelingen kunt u bij uw RIH-dealer terecht.


✓ 
Wat te doen bij een mankement binnen de garantieperiode?

Een mankement kunt u melden aan uw RIH-dealer. De dealer is uw aanspreekpunt en degene die voor een oplossing kan zorgen. Indien er verdere diagnose of specialisme nodig is zal de dealer contact opnemen met RIH.


✓ 
Wat te doen bij een mankement buiten de garantieperiode?

Een mankement kunt u het beste melden aan uw RIH-dealer. De dealer is uw aanspreekpunt en degene die voor een oplossing kan zorgen. Indien er verdere diagnose of specialisme nodig is zal de dealer contact opnemen met RIH.


E-bike

✓ 
Hoe kan ik de fiets aan- of uitzetten?

De Movenda en de Omega schakelen automatisch in zodra u de fiets pakt. De fiets schakelt ook automatisch uit indien er gedurende 2 minuten geen activiteit is. Wanneer u het display van de fiets afneemt schakelt het systeem direct uit.


✓ 
Wat is de maximale snelheid met ondersteuning?

Bij een snelheid boven de 25 km/uur zal de ondersteuning uitgeschakeld worden. Dit is wettelijk bepaald. Indien u het programma ECO kiest, zal de ondersteuning uitschakelen bij 20 km/uur. In het programma “cruisecontrole” kunt u elke gewenste doelsnelheid tussen 11 en 25 km/uur instellen.


✓ 
Kan ik in de regen fietsen?

Ja, de elektrische onderdelen zijn spatwaterdicht en blijven probleemloos functioneren tijdens een regenbui. De elektrische onderdelen zijn echter niet bestand tegen water onder druk . Spuit uw fiets daarom nooit schoon met een tuinslang of een hogedrukreiniger!


✓ 
Kan de fiets met een fietsendrager vervoerd worden?

Ja, dat is geen probleem. Wel adviseren wij u om de batterij en het display van de fiets te nemen en de bijgeleverde transportdop te gebruiken.


✓ 
Als ik fiets zonder display, kan ik dan toch mijn verlichting aanzetten?

Ja, de fiets zal de verlichting automatisch inschakelen als er gefietst wordt zonder display. Uiteraard zal de ondersteuning niet inschakelen en zal de batterij niet uitgenomen kunnen worden.


✓ 
Is de fiets beveiligd tegen diefstal?

Ja, de batterij en het display zijn “gekoppeld” aan de fiets. Een andere batterij of display zal niet functioneren op uw fiets. In totaal kunnen er 4 batterijen en 2 displays op een fiets gekoppeld worden. Uw RIH dealer kan dit voor u uitvoeren.


✓ 
Kan ik ook de batterij van de fiets van mijn partner gebruiken?

Ja, dat kan. Alleen een gekoppeld onderdeel zal functioneren op uw fiets. Totaal kunnen er 4 batterijen en 2 displays op een fiets gekoppeld worden. Uw RIH dealer kan dit voor u uitvoeren.


✓ 
Doet mijn verlichting het wel als de batterij leeg is?

Ja. Er wordt altijd een restcapaciteit gereserveerd die voldoende is om de verlichting minimaal één uur te laten branden, inclusief het display.


✓ 
Hoe lang duurt het opladen van mijn batterij?

Laad de batterij alleen op met de bijgeleverde RIH-lader. Voor het opladen van de batterij maakt het niet uit of deze wel of niet in de fiets is geplaatst. De maximale laadtijd van een geheel lege 14AH/504Wh Omega batterij zal ongeveer 8 uur bedragen. De 18,6Ah/675Wh Movenda batterij die geheel leeg is zal na maximaal 5 uur geheel geladen zijn.


✓ 
Moet mijn batterij na elke rit aan de lader?

Nee, dat hoeft niet. Het is niet zo dat na elke rit de batterij geheel geladen dient te worden of continue aan de lader moet blijven. Wanneer u verwacht dat er geen lange ritten gemaakt worden, kunt u beter met een gedeeltelijk geladen batterij fietsen. Voor de batterij zelf is het beter als deze niet volledig vol geladen blijft wanneer de batterij een tijd niet gebruikt wordt.


✓ 
Wat moet ik doen als ik de batterij een tijdje niet gebruik?

Het is beter voor de batterij als deze niet volledig geladen weggelegd wordt. Volg, indien u de batterij een langere periode niet gaat gebruiken, de aanwijzingen in het instructieboekje.


✓ 
Moet mijn batterij altijd aan de lader als ik deze (een langere periode) niet gebruik?

Nee, doe dit niet. Het is beter voor de batterij als deze niet volledig geladen weggelegd wordt. Volg, indien u de batterij een langere periode niet gaat gebruiken, de aanwijzingen in het instructieboekje.


✓ 
Gaat de fiets zwaarder fietsen als de ondersteuning uitgeschakeld is?

Nee, de motor is voorzien van een automatische vrijloop waardoor deze licht loopt als u de ondersteuning uitschakelt. De fiets is dus prima als gewone fiets te gebruiken.


✓ 
Wat is de capaciteit van de batterij?

De batterij van de X-Omega heeft een capaciteit van 14Ah/504Wh/36V. De Movenda batterij heeft een capaciteit van 18,6Ah/675Wh/36,3V


✓ 
Wat is de actieradius van de X-Omega of Movenda?

De batterij van de X-Omega heeft een capaciteit van 14Ah/504Wh. De Movenda batterij heeft een capaciteit van 18,6Ah/675Wh. Het aantal kilometer die u kunt fietsen met deze batterij is van veel factoren afhankelijk, zoals o.a.: * de bandenspanning * uw gewicht * de mate waarin u 'mee trapt' * de temperatuur van de batterij * weersomstandigheden * de leeftijd van de batterij. Onder gemiddelde omstandigheden is een bereik van 70-90 km. haalbaar.


✓ 
Als het vriest buiten lijkt er minder energie in de batterij te zitten. Hoe komt dat?

Elk type batterij heeft minder kracht bij lagere temperaturen. Bij temperaturen lager dan 0° Celsius zal er minder capaciteit beschikbaar zijn. De fiets houdt hier rekening mee door niet het maximale vermogen van de batterij te vragen als deze door de lagere temperatuur niet optimaal kan presteren. Gebruik bij deze lagere temperaturen zal de batterij niet beschadigen. Indien de temperatuur van de batterij te laag is (lager dan -20° Celsius) zal het systeem niet inschakelen.


✓ 
Welke factoren zijn van invloed op de actieradius?

Het aantal kilometer die u kunt fietsen met deze batterij is van veel factoren afhankelijk, zoals o.a.: * het gekozen fietsprogramma *de bandenspanning *uw gewicht *de mate waarin u 'mee trapt' *weersomstandigheden *de leeftijd van de batterij.


✓ 
Kan een RIH batterij gerepareerd worden?

De batterij is door RIH zo ontworpen dat het mogelijk is om deze door RIH snel en eenvoudig te laten repareren. De batterij heeft 3 jaar fabrieksgarantie ongeacht het aantal ladingen. Mocht er een probleem in de garantie ontstaan dan wordt dit kosteloos afgehandeld inclusief de portokosten. Laat NOOIT door derden de cellen vervangen of een RIH batterij repareren. Deze zijn absoluut niet in staat om de computer, die zich in de batterij bevind, juist te programmeren. Als deze computer niet juist geprogrammeerd is kan dit resulteren in een niet juist werkende- of onveilige batterij.


Onderhoud

✓ 
Hoe vaak moet ik met de fiets naar de RIH-dealer voor service?

De onderhoudsinterval is afhankelijk van het gebruik en de omstandigheden waarin u de fiets gebruikt. Uw dealer zal u aangeven wat u het beste kunt aanhouden.


✓ 
Hoe kan ik mijn fiets het beste onderhouden?

In de handleiding die u bij uw fiets heeft ontvangen is veel aandacht besteed hoe u alle afzonderlijke onderdelen van de fiets het beste kunt onderhouden. Als u niet meer in het bezit bent van de handleiding kunt u deze bij 'DOCUMENTATIE' inzien of downloaden.



R I H    een klasse apart sinds 1921