Het merk RIH wordt opgericht door de gebroeders Bustraan in de Amsterdamse Jordaan. De door elkaar gevlochten letters G en B (Gebroeders Bustraan) in het logo verwijzen hier dan ook naar. In 1921 worden de eerste RIH-racefietsen gebouwd.
Deze foto is gemaakt bij de voormalige Venlose fietsenfabriek Cyrus. Op de voorgrond staat Coen Verberkt, de grondlegger van het uiteindelijke RIH-Cové BV. Hij was chef lakkerij bij Cyrus en heeft daar de kneepjes van het vak geleerd. Later dat jaar zal hij Cyrus verlaten en zelfstandig ondernemer worden.
Direct na de oorlog in 1945 start Coen Verberkt in dit schuurtje in Blerick als zelfstandig ondernemer. De onderneming draagt de naam ‘Eerste Blerickse Lakinrichting’. De voornaamste activiteit in het begin is het verrichten van lakwerkzaamheden voor derden, bijvoorbeeld deurbeslag en speelgoed maar ook fietsframes, velgen en stuurbochten.
Er wordt gestart met het produceren en lakken van eigen fietsframes voor verkoop aan meerdere fietsfabrikanten. De schuur in Blerick voldoet dan al snel niet meer, er is veel meer ruimte nodig. In 1947 verhuist het bedrijf naar een nieuw pand in Venlo-Blerick.
Rondom het pand is zelfs nog ruimte beschikbaar. Niet veel later blijkt dit goed van pas te komen, diverse keren wordt het pand uitgebreid.
Er wordt gestart met de productie van complete rijwielen, daarom is de oude bedrijfsnaam niet meer passend en wordt deze gewijzigd naar Rijwielfabriek Coen Verberkt. Op de fietsen wordt voluit de naam van de grondlegger geplakt als merkaanduiding. Afgebeeld is een van de eerste facturen. De bedragen zijn in centen en er wordt belasting betaald met fiscale-zegels.
De montage van de fietsen geschiedt al met een heuse transportbaan.
Een nieuwe bedrijfsnaam wordt gekozen namelijk Cové, afgeleid van de naam van de grondlegger. Bij een eigen merknaam hoort ook een eigen balhoofdplaatje, trots gemonteerd op de eerste Cové fietsen.
Cové staat garant voor een goede kwaliteit. Om dit aan te tonen wordt bij elk Cové product een officieel garantiebewijs meegeleverd.
Niet alleen fietsen maar ook de toen populaire autopeds worden door Cové geproduceerd. Ook hier wordt al gekozen voor de maximale haalbare kwaliteit. Om de stijfheid en levensduur van het frame te waarborgen wordt de Cové autoped voorzien van gesmede verbindingsstukken. Er kan zelfs voor een verchroomd stuur gekozen worden tegen een meerprijs van 3,90 gulden.
De onderneming groeit, meerdere modellen met eventuele opties worden geproduceerd en aangeboden. Om alles goed inzichtelijk te maken komt er een gedrukte prijslijst van Cové Rijwielen in 'kleur'!
Verschillende modellen met eventuele opties worden geproduceerd en aangeboden.
In de straalcabine worden de frames voorbereid voordat ze gelakt worden.
Het lakken van de frames in de lakkerij, midden vijftiger jaren.
Het lakken van de frames in de lakkerij, midden vijftiger jaren.
Het lakken van de frames in de lakkerij, midden vijftiger jaren.
De verkochte fietsen worden met eigen vervoer bij de dealers bezorgd, dat liep niet altijd helemaal goed af.
De onderneming is flink gegroeid. Op het bestaande pand is een extra verdieping gebouwd om meer ruimte te verkrijgen, maar zelfs dan is het passen en meten. Er is een grote exportorder van 10.000 fietsen voor Amerika binnengesleept. Wegens gebrek aan mankracht wordt de hele buurt opgetrommeld. Hoe het gebrek aan ruimte wordt opgelost is op de foto te zien: 's morgens alles buiten zetten om binnen werkruimte te hebben, 's avonds gaat alles weer naar binnen.
Het afwerken van frames in de lakkerij. Met een "bies-pen" worden zilveren of gouden lijntjes op frame en/of vork aangebracht als extra decoratie.
Stalen frames worden chemisch voorbehandeld door ze in verschillende baden onder te dompelen. Dit zink fosfateer proces zorgt voor een goede roestwerende hechtingslaag vóórdat de frames worden gelakt.
Niet alleen de frames, maar ook de vorken worden volgens het zink fosfateer proces behandeld.
Voormontage, de balhoofdcups worden in het frame geperst.
Frames en andere onderdelen worden voorbereid voor verdere montage in de baan. Hier worden de voorvorken en frames montage klaar gemaakt.
De montagebaan is uitgebreid waardoor er meer ruimte ontstaat. Nu zijn er meer montageposities beschikbaar wat hard nodig is gezien het aantal frames dat gemaakt moet worden. Voor de montagebaan zijn de vooraf geprepareerde onderdelen klaargezet. Wielen, voorvorken en andere onderdelen zullen hier samensmelten tot een Cové fiets.
Ook de promotie van het merk Cové wordt steeds belangrijker. Bepakt en bezakt gaan we op weg naar de fietsen RAI.
Klik hier voor een impressie van de RAI in 1961.
Coen Verberkt, de grondlegger van ons bedrijf, met het 50.000e fiets frame. Een ongekend groot aantal.
Cové bestaat 20 jaar, een bijzonder moment. Het voltallige personeel staat op de foto.
Lakken van bagagedragers eind jaren zestig.
Eindmontage van de fiets, de laatste onderdelen worden geplaatst.
Framebouw afdeling, stap voor stap ontstaat hier een compleet frame.
Elk frame dient vooraf gericht te worden om aan de hoge Cové eisen te voldoen.
Met een lasverbinding wordt de standaardplaat aan het frame bevestigd.
Opslag in de 70-er jaren, voorgeproduceerde wielen en complete fietsen worden zo efficiënt mogelijk opgeslagen.
Op de RAI fietstentoonstelling in de jaren zeventig. Van links naar rechts; Jacques, Harry, Mieke en Gonny Verberkt
Jacques en Harry Verberkt in bespreking met Willem Bustraan jr. Dhr. Bustraan is eigenaar van het merk RIH. In 1973 tekenen we een contract met Dhr. Bustraan. Naast Cové fietsen gaan we ook RIH fietsen bouwen, in nauwe samenwerking met Dhr. Bustraan. Dankzij dit contract worden we trotse eigenaar van het merk RIH.
Dhr. Willem Bustraan jr., zoon van een van de beide oprichters Bustraan, is een voorvork aan het hardsolderen.
Cové produceert de eerste RIH-fiets, geheel volgens RIH-specificaties.
Op het dak van de fabriek poseren directeuren Jacques en Harry Verberkt met het nieuwste model fiets.
Al sinds het begin is RIH sterk verbonden met de wielersport, meerdere wereldkampioenen zijn succesvol geweest op een RIH fiets. Ook wordt er veel aandacht en support verleend de plaatselijke teams, zoals hier het Cové team van midden jaren ‘70.
De ontwikkelingen en vooruitgang worden op de voet gevolgd. In de midden jaren zeventig is de lakkerij is flink gemoderniseerd. De frames worden in een lakstraat voorzien van een uiterst harde laklaag.
Niet alleen de productie en de verkopen groeit in aantallen, ook het transport neemt andere vormen aan. Een heuse vrachtwagen wordt aangeschaft om het hele land te voorzien van de RIH-Cové fietsen.
De gebroeders Jacques (l) en Harry (r) Verberkt. Beiden zijn ze 44 jaar lang directeur geweest van ons bedrijf.
Montage tachtiger jaren, nog altijd is het vooral handwerk wat de klok slaat.
Lakkerij eind tachtiger jaren. De Frames zijn gelakt en worden uit de lakstraat gehaald om later tot een complete RIH fiets geassmbleerd te worden.
Na vele malen te hebben uitgebreid op de oorspronkelijke locatie in een woonwijk wordt het hoog tijd om naar een industrieterrein te verhuizen. Het is fantastisch om een geheel nieuw pand te bouwen en dit optimaal te kunnen inrichten.
Klik hier om te zien hoe een RIH fiets tot stand komt.
De 3e generatie: Coen Verberkt, zoon van Harry, komt in het bedrijf.
80-jarig bestaan van het merk RIH, een momentje om even bij stil te staan. De tijd gaat snel en er is veel veranderd. Wat blijft is dat de kwaliteit en ‘handwerk’ nog steeds voorop staat.
Geheel in eigen beheer is de eerste elektrische RIH-fiets ontwikkeld die een referentie is in de snelgroeiende wereld van elektrische fietsen. Het model heeft tal van noviteiten, zoals de elektrische ontgrendeling van het batterijslot, afneembaar display en het opstarten van de fiets zonder sleutel. Ook het comfortabele fietsgedrag en de grote actieradius worden enorm gewaardeerd.
Als gevolg van het starten van de productie van e-bikes is er behoefte aan meer ruimte. Door het bijbouwen van een flinke opslagruimte van 3 verdiepingen wordt het beschikbare vloeroppervlak verdubbeld.
De eerste elektrische RIH-fiets met middenmotor wordt gepresenteerd. We zien betere oplossingen bij de toepassing van een middenmotor en dus wordt ook nu weer alles in eigen beheer ontwikkeld. Niet alleen de middenmotor, maar ook de batterij, display (met bediening) en de software zijn door RIH ontwikkeld. We zijn overtuigd van onze keuzes en kwaliteit en geven als enigste fietsfabrikant standaard 3-jaar garantie op alle onderdelen van de nieuwe generatie elektrische fietsen, ook op de batterij!
Twee mijlpalen worden bereikt: In 2020 bestond de firma RIH-Cové BV 75 jaar. In 2021 was het merk RIH 100 jaar oud en nog steeds springlevend.
Met de Movenda komt een geheel nieuwe generatie RIH-Ebike op de markt. De grootste verschillen met de voorgaande modellen zijn de in de framebuis weggewerkte batterij en een luxe kleuren display. Volgens RIH-traditie is ook de Movenda compleet in eigen huis ontwikkeld.
Het merk RIH staat meer dan 100 jaar borg voor kwaliteit en fietscomfort, daar zijn we trots op! We zullen blijven streven naar het maximaal haalbare en blijven innoveren.